10 lucruri pe care le-am invatat la Social Media Week London 2015

In saptamana 14-18 septembrie am participat la Social Media Week la Londra, o saptamana intreaga de conferinte, worskshops si panels la care au participat peste 700 de specialisti in social media, iar speakerii care au venit au reprezentat Facebook, Unruly, Buzzfeed, Instagram, Tumblr, Saatchi & Saatchi, Ogillvy, Procter&Gamble si au prezentat date statistice despre consumatori, studii de caz in care au fost prezentate provocari si cum au reusit sa le rezolve cu succes si nu in ultimul rand ne-au aratat instrumente de “social listening” (detalii gasiti la subpunctul 6).

Una dintre cele mai interesante prezentari a fost campania Social Media pentru lansarea filmului Interstellar in UK, unde s-a facut A/B testing pe demografice (comunicare personalizata in functie de segmente de audiente in social media). Detalii despre aceasta campanie gasiti la subpunctul 8.

Prin acest articol vrem sa impartasim cele mai importante 10 lucruri pe care le-am aflat la Social Media Week:

1. TV-ul este in “cadere libera”

IMG_1593

Pe parcursul anului 2015 s-a inregistrat o cadere de 30% in vizionarile programelor pe TV. Motivele utilizatorilor sunt diverse (56% din acele persoane doresc sa se uite la emisiunile preferate in functie de programul personal, 38% abandoneaza pentru ca pe internet pot sari peste reclame, 29% considera ca este mai ieftin daca se uita online).

2. Atentia acordata reclamelor TV scade tot mai mult in fiecare an

IMG_1594

Daca in anii ’90 reclamele pe TV erau vizionate pana la final in procent de pana la 97%, in anii 2000 procentul celor care se uita pana la final a scazut pana la 12%.

Din acest motiv advertiserii se duc tot mai mult catre mediul online, unde reclamele video pot fi targetate mult mai eficient. Un avantaj principal pe care il are reclama video online este ca poate sa fie relevanta pentru consumator si ii poate atrage atentia si curiozitatea.

3. 81% din tineri nu au o problema in a vedea reclame online atata timp cat acestea sunt relevante pentru ei

20150915_105307

Aceasta statistica ne ajuta sa intelegem mult mai bine importanta instrumentelor precum Remarketing, Remarketing Dinamic sau Custom Audiences (Facebook), care te ajuta sa comunici cat mai targetat cu audienta tintita.

4. Timpul petrecut pe dispozitive mobile inca este in crestere

IMG_1612

Acest lucru nu este deloc surprinzator. Daca luam in considerare oamenii care se afla in tranzit, asteapta sa intre la o intalnire sau la o programare, acestia automat vor consuma mai mult continut online de pe telefoanele mobile, decat pe desktop, cand sunt acasa. Spre exemplu, in UK peste 90% din vizualizarile video-urilor postate pe Twitter sunt facute de pe dispozitive mobile.

5. In Marea Britanie Twitter e reteaua #1.

Daca in Romania Facebook ocupa locul 1 ca popularitate, iar Twitter-ul este folosit doar de o nisa, in UK lucrurile stau invers. LinkedIn-ul in UK se afla pe ultimele locuri, desi in Romania ocupa un loc foarte important, mai ales in mediul business.

IMG_0524

Un alt lucru interesant este ca doar 1% din utilizatori sunt creatori de continut. 90% din ei doar consuma continutul si doar 9% interactioneaza. Ideal este ca brand-urile sa creeze reclame atractive, care sa micsoreze procentajul de utilizatori pasivi.

IMG_1646

6. “Web Listening”: In UK brand-urile investesc din ce in ce mai mult in research

IMG_1641

Un lucru specific pentru piata din UK din acest moment este folosirea instrumentelor de “web listening”. Aceste instrumente, similare activitatii foarte bine cunoscute in Romania de monitorizare de presa, te ajuta sa “asculti” ce se vorbeste despre brand-ul tau in mediul online (nu doar pe Facebook, Twitter sau LinkedIn, ci si pe forumuri, bloguri, in comentariile de pe YouTube sau de pe site-uri mari de stiri), sa generezi statistici si pe baza lor sa poti contura o strategie de marketing mult mai eficienta.

Aceste statistici joaca un rol extrem de important in mix-ul de marketing: te ajuta sa ai un produs adaptat nevoilor consumatorului, sa stii exact cum poti pozitiona pretul sau ce poti testa, sa stii unde anume vei gasi potentiali clienti si unde nu ii vei gasi si, nu in ultimul rand, sa conturezi o strategie eficienta de comunicarea cu audientele vizate.

Cateva exemple de astfel de tool-uri prezentate la conferinta: Synthesio, Linkfluence, sau Mention.com.

7. Promovarea cu ajutorul imaginilor are succes mai mare decat promovarea cu ajutorul anunturilor text

IMG_1642

Toti expertii in domeniul marketing-ului si specific in domeniul promovarii pe retelele de socializare ne-au comunicat faptul ca persoanele sunt mult mai atente la anunturile si la reclamele multimedia, in comparatie cu anunturile text. Motivele sunt clare: consumatorii sunt mai atenti la reclamele foto sau video, interactioneaza mai mult cu ele si isi amintesc de brand-uri mai rapid datorita acelor reclame.

8. Varietatea este cheie: targetarea persoanelor in functie de sex si varsta este metoda perfecta pentru a avea o campanie de branding de succes

IMG_1722

In exemplul de mai sus puteti vedea cum a fost facuta promovarea pentru filmul Interstellar, segmentat in functie de publicul tinta si de interesele acestora. In acest caz, imaginea “featured” variaza in functie de persoana care vede reclama astfel:

  1. Barbatii cu varsta mai mica de 25 de ani vor fi interesanti de actiunea filmului, deci vor vedea o imagine cu o scena de actiune;

  2. Barbatii cu varsta mai mare de 25 de ani au o afinitate pentru Science Fiction si reclama care ii targeta afisa exact acest lucru;

  3. Femeile cu varsta mai mica de 25 de ani vor fi interesate de Matthew McConaughey;

  4. In final, femeile mai in varsta de 25 de ani vor interactiona cu aceasta reclama deoarece este prezentata o scena dramatica in familie, intre tata si fiica;

Astfel, cu cat se face promovarea mai targetat, cu atat exista o probabilitate mai mare de interactiune si conversie din partea consumatorului.

9. 93% din oamenii de marketing folosesc Social Media

20150916_102950

Campaniile Social Media nu sunt de folosit doar de catre anumite brand-uri. Atata vreme cat au o strategie solida in spate si pot fi utile in atingerea obiectivelor de business, canalele de social media pot ajuta orice brand. Insa cel mai important lucru este sa pornesti de la obiective clar definitie si sa setezi indicatori de masurare a succesului.

David Parkinson, Head of Digital de la Nissan Automotive, a impartasit cu noi cei mai importanti indicatori pe care ei ii urmaresc in Social Media: 1. Share of Voice (numarul total al celor care vorbesc despre brand) si 2. Positive Feedback (procentul mentiunilor pozitive).

10. Nu in ultimul rand, daca un serviciu oferit de companie nu functioneaza, stati departe de social media

IMG_1620

Acesta este cel mai important lucru de care trebuie sa tineti cont! Daca un serviciu nu are succes, este de preferat sa evitati retelele de socializare, deoarece primul lucru pe care il vor face clientii nefericiti va fi sa se planga pe Facebook, Twitter, Instagram, etc.. Acest lucru va afecta negativ si perceptia brand-ului va descreste rapid.

Galerie Foto: Social Media Week London 2015

Distribuie acest articol!

About Teodor Alexandru

Teodor este PPC Specialist in echipa Today's, certificat Google AdWords si Google Analytics. I-a placut dintotdeauna advertising-ul online, este extrem de entuziasmat sa invete lucruri noi si ii place sa "share-uiasca" toate cunostintele sale cu cititorii.