SEO vs AdWords: daramarea a 4 (sau mai multe) mituri

promovare online adwords seo

Multi clienti ne intreaba ce inseamna SEO si ce inseamna AdWords si am remarcat ca deseori apar mici confuzii sau cateva mituri referitoare la influentarea recirproca a celor doua.

Sa pornim cu doua definitii:

1. SEO sau ce sunt rezultatele organice

SEO = este un acronim pentru Search Engine Optimization (optimizarea pentru motoarele de cautare). Strategiile si tacticile de SEO au ca scop cresterea pozitiei organice a website-ului in paginile de rezultate care se afiseaza pe un anumit motor de cautare.

Spre exemplu, atunci cand caut pe Google ‘televizoare led samsung’, motorul de cautare imi afiseaza aceasta pagina:

seo rezultate organice

Rezultatele marcate cu rosu sunt rezultate organice (organic search results), iar pozitia lor este influentata de activitatile de SEO. Nici afisarile, nici click-urile pe aceste rezultate nu sunt platite.

Pentru a afisa organic aceste rezultate, ceea ce face Google este sa puna in aplicare un algoritm dupa care calculeaza cat de relevante sunt website-urile indexate de el pentru cautarea efectuata de mine. Aici Google considera samsung.com a fi cel mai relevant rezultat, dupa care urmeaza domo.ro, altex.ro samd.

Agentiile care ofera servicii de SEO efectueaza periodic activitati si fac optimizari in structura si continutul site-ului astfel incat sa convinga motorul de cautare (Google, in acest exemplu, dar poate fi Yahoo! sau altceva) ca site-ul respectiv este foarte relevant pentru o serie de cuvinte cheie.

De exemplu, daca vinzi anvelope auto, vei dori sa fii in prima pagina Google si printre primele rezultate organice atunci cand cineva cauta anvelope dunlop, anvelope 195 65 R15  sau anvelope de iarna ieftine, sa spunem.

2. AdWords sau ce sunt rezultatele platite

Google AdWords: spre desebire de SEO, prin sistemul Google AdWords afisezi pe motorul de cautare Google reclame platite pe click (paid search) ce apar mereu deasupra sau in josul paginii rezultatelor organice. Cel mai simplu este daca percepem aceste spatii ca niste spatii publicitare pe care Google le vinde contra costul unui click.

adwords promovare online site-uri

Rezultatele marcate cu portocaliu sunt rezultate platite (paid search). Orice click pe oricare din aceste reclame costa.

In acest sistem, toti agentii care fac publicitate pe cuvantul cheie televizoare led samsung intra intr-o licitatie in care ofera un anumit cost maxim pe care sunt dispusi sa il plateasca pe un click. Google tine cont atat de sumele licitate pentru pozitiile platite, cat si de relevanta anunturilor pentru cuvantul cheie introdus de mine si pe baza acestui sistem calculeaza pozitia pe care fiecare anunt sa o aiba.

Cele mai frecvente zvonuri legate de relatia dintre AdWords si SEO:

1. AdWords influenteaza pozitia organica – FALS

AdWords nu influenteaza in niciun fel algoritmul conform caruia Google decide care rezultate organice sunt mai relevante pentru o anumita cautare. Daca vei avea o campanie AdWords pentru o anumita perioada si apoi o vei opri, site-ul tau nu va creste brusc in rezultatele organice. AdWords este doar un spatiu publicitar (te poti gandi la el ca un spatiu de pe un perete pe care poti pune un afis).

Reciproca este falsa de asemenea: daca ai o pozitie buna in rezultatele organice, acest lucru nu inseamna ca anuntul tau platit va avea o pozitie mai buna.

Aici si aici gasesti mai multe dovezi si explicatii.

2. AdWords nu influenteaza vanzarile venite din organic – FALS

Cercetarile realizate de Google arata ca intr-adevar atunci cand un website are si AdWords si are si o pozitie buna in rezultatele organice, acest lucru influenteaza in mod pozitiv vanzarile. Rezultatele a peste 400 de experimente facute au aratat in mod consistent ca atunci cand campaniile AdWords au fost oprite, pana la 85% din trafic a fost pierdut fara sa fie recuperat de catre SEO. Aici gasesti un video detaliat despre aceste experimente: http://www.youtube.com/watch?v=hGVMdtRxZH4

3. Nu poti incepe o campanie AdWords daca nu ai facut SEO –  FALS

Poti incepe o campanie AdWords doar cu un singur landing page bine facut si bine structurat prin care sa iti cresti, spre exemplu, o baza de date de abonati (pe modelul FashionDays sau Vivre). Trateaza-le ca pe doua instrumente diferite care raspund unor obiective diferite si care aduc, in parte, rezultatele lor.

Multi specialisti chiar recomanda ca o campanie AdWords sa fie pornita inainte sau concomitent cu activitatile de SEO, pentru ca acestea din urma presupun un timp mai indelungat pana incep sa apara efectele.

4. SEO este gratuit – ADEVARAT (partial)

Intr-adevar, anunturile care apar organic nu sunt platite, in schimb cele prin sistemul Google AdWords sunt platite per click. Insa SEO nu este in totalitate gratuit. Datorita schimbarilor frecvente realizate de Google si a activitatilor complexe necesare unei optimizari constante pentru motoarele de cautare, SEO inseamna o investitie permanenta de timp, bani si resurse. Daca optimizarile SEO se opresc, pozitia pe Google incepe sa scada.

Distribuie acest articol!

About Alexandra Zaharia

Alexandra este Head of PPC si specialist Certificat Google AdWords în cadrul agenției Today's. In total a gestionat peste 87 de conturi din peste 15 de industrii diferite, optimizand pentru performanta campanii Search, Display, Video (YouTube) si Social Media (Facebook Ads). A coordonat peste 30 de proiecte de consultanta pentru optimizarea ratei de conversie, fiind unul dintre putinii specialisti din tara cu certificare Convert.com.