Cum dezvolti o afacere locala intr-una regionala in 3 pasi si 3 luni de pregatire

Directia in care a evoluat tehnologia si, impreuna cu ea, instrumentele puse la dispozitie specialistilor in marketing pentru a promova un business online, a venit cu un beneficiu de crestere: doar cu extindere logistica si marketing poti sa obtii o crestere de 2-10x a unui business prin extindere regionala.

  1. Advertisingul regional: motorul cresterii exportului

  • Promovarea pe motoarele de cautare

image110

Google este cel mai folosit motor de cautare de lume, ajungand, la nivel global, la peste 2.9 miliarde de oameni, in fiecare luna.

Mai mult de 1 milion de advertiseri folosesc la nivel global produsele Google pentru   a-si promova afacerile, majoritatea fiind IMM-uri.

Daca vrei sa te extinzi regional, este foarte usor ca potentialii tai clienti sa te gaseasca online: la cautarile relevante, realizate in limba locala pe Google, afisezi anunturi platite si directionezi aceste cautari catre site-ul tau.

  • Promovarea pe canalele de video sharing

youtube-display-ads_products_lg

Daca Google este cel mai utilizat motor de cautare, YouTube este pe locul 2 la nivel global, avand 1 miliard de utilizatori si peste 4 miliarde de vizionari ale clipurilor in fiecare zi. Este disponibil in 61 de limbi si localizat in 75 de tari (inclusiv Romania).

YouTube pune la dispozitie mai multe variante de spatii publicitare, insa cele mai folosite 2 variante sunt: afisarea bannerelor peste sau langa continutul video si anunturi video, care apar la inceputul unui clip.

Youtube este un instrument de branding foarte folosit de brand-uri din orice industrie.

  • Promovarea pe site-urile partenere Google

unnamed

Daca vrei sa ajungi la un public cat mai numeros si sa afisezi bannere pe site-urile cele mai frecvent folosite de oamenii din tara in care doresti sa te extinzi, nu este nevoie sa faci un deal cu o agentie locala sau sa contactezi personal ownerii site-uilor portalurilor de top din respectiva tara ca sa faci deal-uri de media buying.

Google AdWords iti pune la dispozitie atat instrumente de research, cat si instrumente avansate de targetare, astfel incat sa poti afisa reclame pe zeci de mii de site-uri locale, partenere Google, dintr-o singura platforma si in regim pay-per-click (adica nu vei plati afisarile pe un spatiu fix, ci te afisezi in regim de licitatie, platind mereu doar pentru utilizatorul care a dat click, deci nu pentru o mie de afisari). Mai mult chiar, instrumentele de targetare iti permit sa comunici mesaje diferite celor care deja cunosc brand-ul tau, care deja au cumparat de la tine, samd. (remarketing) sau sa identifici online un public care, desi nu a auzit de brand-ul tau, se afla in prezent in proces activ de research pentru produsul sau serviciul tau (In-Market audiences)

  • Promovarea in social media

Social-Blog-banner

Facebook este o retea foarte des folosita nu doar de romani, ci de oameni din toata lumea. Peste 1.4 miliarde de persoane folosesc Facebook la nivel global, iar peste 65% il folosesc zilnic.

Avand o pagina de Facebook in limba locala, al carui continut il poti gestiona fara nicio problema din sediul tau din tara, sau pur si simplu creand anunturi publicitare pe Facebook in limba locala, poti genera vanzari la costuri de publicitate avantajoase.

Facebook-ul este foarte potrivit mai ales pentru business-urile din industria fashion.

In unele tari alte retele de social media, cum ar fi Twitter sau Instagram au si ele o popularitate destul de mare.

  • Mobile

mobile-ads_products_sm

Utilizatorii din toata lumea folosesc din ce in ce mai mult dispozitivele mobile pentru a face research, a ramane conectati cu un brand, pentru a fi la curent cu ultimele promotii sau pentru a plasa comenzile online mult mai usor. Booking.com este un exemplu excelent daca discutam de beneficiile unei aplicatii pe mobil.

Avand o strategie de mobile, poti atrage potentiali clienti noi din regiune si sa ii convingi sa ramana conectati, pentru a-i fideliza.

De la an la an traficul de pe dispozitivele mobile creste cu aprox. 40%, iar advertiserii, la nivel global, investesc 40% din bugetul total de online advertising in mobile.

  • Concluzia

Din perspectiva unui antreprenor atent la costurile de advertising ar fi bine sa stiti ca pietele regionale nu sunt foarte diferite fata de Romania.

De exemplu, in Bulgaria si Ungaria, vom intalni costuri de advertising similare cu cele din Romania, cu o variatie de cel mult 10-15%.

In schimb, in Polonia, concurenta este mult mai acerba iar piata mult mai matura, cu un consumator educat, ce cunoaste bine conditiile ce trebuie respectate de un magazin online, ce plateste prin banca mai mult decat prin card (avand la dispozitie un sistem bancar bine conectat cu procesatorii de plati online iar costurile de advertising sunt cu 30-50% mai mari fata de Romania.

Altfel, Slovacia si Cehia, desi par surori gemene, prezinta conditii usor diferite: datorita expunerii mai mari a Google si concurentei in general mai reduse, costurile de advertising pot fi cu 15-20% mai mici fata de Cehia si cu 15-20% mai mari ca in Romania.

In general, termenele de pregatire si pornire pentru o campanie internationala care sa acopere in mare parte produsele oferite si in plan local dureaza 1-3 saptamani.

Altfel, alte lucruri importante:

-retelele regionale de advertising online pot completa abordarile prin instrumente clasice (Google AdWords/ Facebook) cu 10% pana la 50% – de exemplu in Cehia, a patra tara din lume unde Google nu este lider de piata (celelalte fiind Rusia, Korea de Nord si China), furnizorul local Seznam are o platforma care ofera plata la click la costuri incepand cu 0.2 czk- aproximativ 1 euro cent, punand la dispozitie o audienta semnificativa la costuri foarte accesibile;

-folosirea monedei locale este “must have” pentru magazinele online, atat la afisarea preturilor cat si in tranzactiile efective prin procesatorii de plati;

-pentru a economisi bani si pentru a avea o comunicare unitara, este recomandat sa lucrezi cu o singura agentie pentrutoate tarile in care doresti sa vinzi – Today’s este una din agentiile romanesti ce poate gestiona campanii de marketing online in 8 tari din Centrul si Estul Europei.

  1. Logistica: livrarile rapide te pozitioneaza la acelasi nivel cu un jucator local

sub_banner

Logistica unui magazin ce doreste sa se extinda regional nu ar trebui sa fie semnificativ diferita fata de un magazin online “traditional” local.

Diferenta majora care apare este compania de curierat ce poate asigura transportul in tara de destinatie si, foarte important, ce poate face incasari cash in numele magazinului online – da, si in regiune platile de tip COD (cash on delivery) sunt frecvent folosite, nu in procente atat de mari ca la noi insa, in functie de tara poate fi un grad de folosire de 50-70% (Bulgaria si Ungaria avand de exemplu procente mai mari fata de Polonia si Cehia).

Astfel de firme de curierat sunt fie jucatori internationali ce activeaza in regiune (DPD, GLS Courier), fie companii de curierat din tarile respective ce au un serviciu extins (Econt sau Speedy din Bulgaria) sau chiar firme de logistica ce pot asigura intreg fluxul de transport.

Din experientele noastre, stabilirea conditiilor de lucru cu partenerii de logisitca poate dura cca. 4-5 saptamani.

  1. Support-ul & localizarea: secretul pentru client satisfaction

deal_banner

Localizarea produselor poate reprezenta piatra de incercare atunci cand vine vorba de extinderea internationala.

Pentru un magazin online cu cateva sute de repere, traducerile pot dura cca 6-8 saptamani si pot implica costuri semnificative, probabil cea mai mare parte din totalul costurilor de pregatire pentru vanzarea internationala.

Altfel, un element critic in desfasurarea businessului international este angajarea unei persoane bune cunoscatoare a limbii ce poate oferi suport clientilor.

In general, operatorii care vorbesc fluent o limba straina din regiune implica costuri salariale de 1.5-3x fata de un salariu obisnuit.

Daca doresti sa citesti mai mult, poti vedea acest articol de pe Wall Street.

In concluzie, indemnul meu este de a porni cel putin campanii de test in regiune, cu produse ce asigura o marja de profit suficienta si sunt pe stoc (pentru a micsora timpul de livrare) si cu preturi competititve de curierat (ce poate fi partial subventionat din adaosul comercial), infrastructura unui business local se poate extinde usor pentru a procesa si comenzi internationale iar business-ul poate creste astfel cu 2-10x in doar 1-2 ani.

About Marius Lazarescu

Marius Lazarescu este antreprenor, speaker, consultant marketing online, este certificat Google AdWords si are o experienta de peste 10 ani in marketing online, gestionand peste 200 de proiecte de web. A fondat agentia de marketing online Today's in 2005, agentie Google AdWords Certified Partner si Partener Etarget in Romania, agentia fiind cotata in top 3 in Romania.