Rata de conversie – Ce este si cum o optimizam

conversion-rate-optimizationDaca ai o un site de e-comerce, un blog sau iti promovezi serviciile in online cu siguranta ai auzit intr-un moment sau altul de Conversion Rate Optimization sau de CRO, asa cum i se spune pe scurt.Ce este CRO si cu ce ne ajutaCRO este termenul folosit de oamenii de marketing atunci cand vorbesc despre optimizarea atingerii scopului site-ului. Pentru ca atunci cand vorbim despre conversie vorbim exact despre asta, atingerea scopului. Fie ca acesta este de a vinde pantofi, de a genera leaduri sau de a obtine abonati la un newsletter, rata de conversie este cea care masoara succesul site-ului in atingerea scopului.Rata de conversie este raportul dintre vizitatorii site-ului tau si cei care intreprind actiunea pe care tu ti-o doresti. Daca ai, din diverse tipuri de campanii, traficul destul de mare pe site-ul sau landing page-ul tau, dar acesta nu genereaza leaduri sau vanzari, nu inseamna ca serviciul pe care il oferi nu este bun sau atragator, ci este foarte probabil ca pagina ta sa nu fie optimizata pentru a vinde bine.Este adevarat ca nu exista o formula care sa iti garanteze succesul si cresterea ratei de conversie cu 100%, dar exista cateva elemente in pagina pe care le poti testa si care pot insemna o schimbare semnificativa pentru afacerea ta.Cuvantul foarte important pe care trebuie sa il tii minte este A TESTA. Poate pagina ta este o pagina frumoasa si ai toate elementele pe care le consideri necesare, dar tot nu obtii suficiente conversii. Inseamna ca pagina ta, desi arata bine, nu este potrivita pentru publicul tau, si trebuie sa testezi cu o alta varianta, sau cu mai multe variante.Testeaza, Testeaza, Testeaza… Ce?Butonul este bazaPrimul sfat pe care ti-l vor da cei mai multi dintre expertii in marketing este testarea butonului de “call to action”. Asta pentru ca este cel mai la indemana, dar si pentru ca poate da rezultate spectaculoase.Testeaza un buton de alta culoare, incearca un text mai atractiv, care sa determine clientul sa il apese sau adauga o sageata in pagina care sa fie indreptata catre buton, pentru a atrage atentia catre acesta. Oricare din aceste variante ai alege, schimbarea poate insemna o crestere a ratei de click, prin urmare si a ratei de conversie.Studiu de caz:Amazon.com, un site de e-commerce de foarte mare success, prezent pe piata din SUA inca din 1995 testeaza permanent diverse elemente pentru a creste rata de conversie. Un exemplu este anul 2012 cand Amazon.com a testat 5 variante diferite de “call to action”. Diferentele dintre variante sunt mici, dar importante. Screen Shot 2015-03-30 at 11.20.02 AM Versiunea 1 a fost originalul (folosita la inceputul anului 2012), iar versiunea ce poate fi numita castigatoare in acest test a fost versiunea 3, care a fost folosita pana la sfarsitul anului 2012. Daca aruncati o privire acum la o pagina de produse pe acest site, veti observa ca nici una din variantele de mai sus nu se regaseste acum pe Amazon.com. Motivul este simplu, Amazon testeaza mereu.Exemplu: call to action pe o pagina de produs 30 Martie 2015Classroom_Assessment__What_Teachers_Need_to_Know__7th_Edition___W__James_Popham__9780132868600__Amazon_com__BooksPersonalizeaza paginaPentru a creste credibilitatea si increderea in produsele si serviciile pe care le promovezi, adauga in site testimoniale, opinii si imagini cu diverse persoane. Asta arata vizitatorului ca produsul este utilizatbil si functioneaza, dovada fiind data de persoanele care garanteaza pentru ele prin testimoniale.Studiu de caz:Un test facut intre pagina originala si o pagina in care a fost inclusa imaginea unui client tipic, declara castigatoare varianta a doua, in care rata de conversie a crescut cu 102.5%.Untitled1 De la buton la cosScurteaza procesul de cumparare. Cand spun procesul de cumparare, ma refer la momentul in care clientul da click pe butonul de comanda, pana in momentul cand ajunge in pagina de “thank you”. Ideal este ca acest proces sa nu aiba mai mult de trei pasi.Motivul pentru care este recomandat sa fie cat mai putini pasi, este pentru oamenii se grabesc, se enerveaza si se plictisesc. Traim in secolul vitezei, si majoritatea dintre noi ne asteptam ca toate lucrurile sa se intample cat ai clipi. De aceea prea multi pasi inseamna de multe ori ca vei pierde clienti.Testeaza formularulCe anume poti testa la un formular? Poti incepe cu numarul de campuri. Multe teste au aratat ca un numar mai mic de campuri au adus o rata de conversie mai mare. Motivul este acelasi ca la punctul de mai sus, oamenii sunt grabiti si un formular prea lung ii poate descuraja sa inceapa sa il completeze.Si locatia acestuia poate sa fie semnificativa. Dupa ce ai testat acesta doua variante si ai descoperit formula castigatoare, poti adauga o sageata in pagina care sa indrepte privirea cititorului catre formular.Exemplu: cosmopolis.roScreen Shot 2015-03-30 at 12.29.52 PM Lista de testare este lunga, si depinde deseori de ce tip de site ai, care este scopul acestuia si ce incerci sa vinzi. Concluzia este clara, pentru a optimiza rata de conversie trebuie sa faci o analiza obiectiva a site-ului tau. Astfel vei afla ce elemente iti lipsesc, ce ar trebui imbunatatit si ce este in plus. Si tot ce mai ramane de facut este sa testezi.P.S. Testarea mai multor variante de pagini este foarte importanta atunci cand incerci sa atingi un anume scop precum vanzarea sau generarea de leaduri. Este foarte important sa faci teste in mod continuu, dar trebuie sa tii cont de anumite lucruri atunci cand incepi sa testezi.Doar pentru ca este important, nu insemna ca trebuie sa o faci doar de dragul testarii. Analizeaza-ti pagina si porneste testarea de la o ipoteza. Gandeste-te serios ce elemente crezi ca ar putea imbunatati rata de conversie in pagina ta si abia apoi apuca-te de treaba pentru a face teste relevante.P.S.S. Pentru a vinde mult si a testa usor creaza-ti propriul “agent de vanzare online”. Acesta se numeste Landing Page si vom vorbi despre el intr-un articol viitor.Pe curand!
Distribuie acest articol!

About Alexandra Zaharia

Alexandra este Head of PPC si specialist Certificat Google AdWords în cadrul agenției Today's. In total a gestionat peste 87 de conturi din peste 15 de industrii diferite, optimizand pentru performanta campanii Search, Display, Video (YouTube) si Social Media (Facebook Ads). A coordonat peste 30 de proiecte de consultanta pentru optimizarea ratei de conversie, fiind unul dintre putinii specialisti din tara cu certificare Convert.com.